The story of the cunning Fox and the Goat English/Urdu

92jobs

The story of the cunning Fox and the Goat English/Urdu

https://92jobs1122.blogspot.com/

Once upon a time, in a lush green forest, lived a cunning fox and a thirsty goat. The forest had a large well, and the goat was extremely thirsty. She looked into the well, but the water level was too low for her to reach. She tried jumping but couldn't. The fox saw the goat and asked her, "What's the matter? Why do you look so sad?" The goat replied, "I am very thirsty, but the water in the well is too low for me to reach." The fox, with his cunning mind, came up with an idea and said, "Don't worry, I can help you. You just need to jump into the well, and I will lift you up from there."

The fox then said, "I am sorry, but I cannot help you anymore. I am too hungry, and I need to find something to eat." The goat was stunned and felt betrayed. She cried, "How could you do this to me? You tricked me." The fox replied, "I am sorry, but it's my nature. I am a fox, and I am known for my cunningness. I had to do this to survive." The goat understood that she had been fooled by the fox, and she regretted her decision to trust him.

But the goat was not one to give up easily. She looked around the well and saw that the water level had risen a bit, and she realized that she could climb onto the wall of the well and jump out of it. She told the fox, "You may be cunning, but I am not foolish. I will find a way out of this well." The goat then started climbing the walls of the well. It was difficult, but she managed to climb up slowly. The fox was amazed by the goat's determination and strength. He said, "You are truly a smart and courageous goat. I am sorry for what I did. Can you forgive me?"

The goat, who had managed to reach the top of the well, looked down at the fox and said, "I forgive you, but I will never forget what you did to me. I hope you have learned your lesson and will not deceive anyone again." The fox realized that he had made a mistake, and he promised never to deceive anyone again. The goat, feeling victorious, continued on her way, while the fox watched her leave, feeling ashamed and embarrassed.

The moral of this story is that one should not trust anyone blindly, and it's always better to be cautious and think before making any decision. The cunningness of the fox may have worked in his favor, but it was the goat's determination and intelligence that ultimately led to her success. In conclusion, this story shows us that one should always be careful while making decisions and not fall for someone's trickery. It's essential to think things through and analyze the situation before making any decisions. The story of the cunning fox and the goat teaches us valuable lessons that we can apply to our everyday lives.

چالاک لومڑی اور بکری کی کہانی

ایک دفعہ کا ذکر ہے کہ ایک خطرناک  جنگل میں ایک چالاک لومڑی اور ایک پیاسی بکری رہاکرتی تھی۔ جنگل میں ایک بڑا کنواں تھا اور بکری بہت پیاسی تھی۔ اس نے کنویں میں جھانک کر دیکھا، لیکن پانی کی سطح اس تک پہنچنے کے لیے بہت کم تھی۔ اس نے چھلانگ لگانے کی کوشش کی لیکن نہیں کر سکی۔ وہ خود کو بے بس محسوس کر رہی تھی اور نہیں جانتی تھی کہ کیا کرے۔ لومڑی نے بکری کو دیکھا اور اس سے پوچھا کیا بات ہے تم اتنی اداس کیوں لگ رہی ہو؟ بکری نے جواب دیا کہ مجھے بہت پیاس لگی ہے لیکن کنویں کا پانی اتنا کم ہے کہ میرے پاس نہیں پہنچ سکتا۔ لومڑی نے اپنے چالاک دماغ سے ایک خیال نکالا اور کہا، "فکر نہ کرو، میں تمہاری مدد کر سکتا ہوں، تمہیں بس کنویں میں چھلانگ لگانے کی ضرورت ہے، میں تمہیں وہاں سے اٹھا دوں گا۔"

بکری نے دو بار سوچے بغیر کنویں میں چھلانگ لگا دی۔ لومڑی نے پھر کہا، "مجھے افسوس ہے، لیکن میں آپ کی مزید مدد نہیں کر سکتا۔ مجھے بہت بھوک لگی ہے، اور مجھے کھانے کے لیے کچھ تلاش کرنے کی ضرورت ہے۔" بکری دنگ رہ گئی اور اسے دھوکہ ہوا محسوس ہوا۔ وہ رو پڑی، "تم میرے ساتھ ایسا کیسے کر سکتے ہو؟ تم نے مجھے دھوکہ دیا۔" لومڑی نے جواب دیا، "مجھے افسوس ہے، لیکن یہ میری فطرت ہے۔ میں ایک لومڑی ہوں، اور میں اپنی چالاکیوں کے لیے مشہور ہوں۔ مجھے زندہ رہنے کے لیے یہ کرنا پڑا۔" بکری سمجھ گئی کہ اسے لومڑی نے بے وقوف بنایا ہے، اور اسے اس پر بھروسہ کرنے کے فیصلے پر افسوس ہوا۔

https://92jobs1122.blogspot.com/

لیکن بکرا آسانی سے ہار ماننے والا نہیں تھا۔ اس نے کنویں کے اردگرد نظر دوڑائی اور دیکھا کہ پانی کی سطح کچھ زیادہ بڑھ گئی ہے اور اسے معلوم ہوا کہ وہ کنویں کی دیوار پر چڑھ کر اس سے چھلانگ لگا سکتی ہے۔ اس نے لومڑی سے کہا کہ تم چالاک ہو لیکن میں بے وقوف نہیں ہوں میں اس کنویں سے نکلنے کا کوئی راستہ نکال لوں گی۔ بکری پھر کنویں کی دیواروں پر چڑھنے لگی۔ یہ مشکل تھا، لیکن وہ آہستہ آہستہ اوپر چڑھنے میں کامیاب ہو گئی۔ لومڑی بکری کے عزم اور قوت کو دیکھ کر حیران رہ گئی۔ اسے احساس ہوا کہ اس نے اسے کم سمجھا ہے۔ اس نے کہا تم واقعی ایک ذہین اور دلیر بکری ہو، میں اپنے کیے پر معذرت خواہ ہوں، کیا تم مجھے معاف کر سکتے ہو؟

بکری جو کہ کنویں کی چوٹی پر پہنچنے میں کامیاب ہو گئی تھی اس نے لومڑی کی طرف دیکھا اور کہا، "میں تمہیں معاف کر دیتا ہوں، لیکن جو تم نے میرے ساتھ کیا میں اسے کبھی نہیں بھولوں گا۔ مجھے امید ہے کہ تم نے اپنا سبق سیکھ لیا ہو گا اور کسی کو دھوکہ نہیں دو گے۔ دوبارہ." لومڑی کو احساس ہوا کہ اس نے غلطی کی ہے، اور اس نے وعدہ کیا کہ آئندہ کبھی کسی کو دھوکہ نہیں دے گا۔ بکری، فتح کا احساس کرتے ہوئے، اپنے راستے پر چلتی رہی، جب کہ لومڑی نے اسے جاتے ہوئے دیکھا، شرمندگی اور شرمندگی محسوس کی۔

اس کہانی کا اخلاق یہ ہے کہ کسی پر اندھا اعتماد نہیں کرنا چاہیے، اور کوئی بھی فیصلہ کرنے سے پہلے محتاط رہنا اور سوچنا ہمیشہ بہتر ہے۔ لومڑی کی چالاکی شاید اس کے حق میں کام کرتی ہو، لیکن یہ بکری کا عزم اور ذہانت ہی تھی جو بالآخر اس کی کامیابی کا باعث بنی۔ آخر میں، یہ کہانی ہمیں دکھاتی ہے کہ فیصلے کرتے وقت ہمیشہ محتاط رہنا چاہیے اور کسی کی چال میں نہیں آنا چاہیے۔ کوئی بھی فیصلہ کرنے سے پہلے چیزوں کو سوچنا اور صورت حال کا تجزیہ کرنا ضروری ہے۔ چالاک لومڑی اور بکری کی کہانی ہمیں قیمتی سبق سکھاتی ہے جسے ہم اپنی روزمرہ کی زندگی میں لاگو کر سکتے ہیں۔

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !